Friday, 30 August 2013

1. joulukuuta 2005


Illalla saapui amerikkalainen moottorivene samaan ankkuripaikkaan. Virtaus oli parhaimmillaan 1,5 solmua ja vuorovesi noin 2 m. Ankkuriketjua pitäisi olla paljon, mutta toisaalta kapea ränni ei houkuttele pitkään ketjuun, koska emme halua löytää itseämme aamulla matalikolta. Laitoimme 30 m ketjua. Matalimmillaan vettä oli 2,4 m ja syvimmillään lähes 5 m. Aamulla lähdimme liikkeelle tunti virtauksen kääntymisen jälkeen. Vauhti oli hyvä alkumatkasta, mutta hidastui vähitellen varsinkin Savannahjoella. Joen virtaukset ovat 3 solmun tietämissä ja kaivetuilla jokien välisillä kanavilla virtaukset ovat arvaamattomia. Ruorissa ei saa herpaantua hetkeksikään. Syvimmän rännin löytämisessä oli taas vaikeuksia. Jossakin se kulkee keskellä, jossakin mutkan ulkoreunassa (luonnollinen reitti), mutta jossakin taas sisäkurvissa. Mitään logiikkaa siinä ei ole, eikä sitä näe eikä opi arvaamaankaan. Osittain onnella tulimme taas ilman pohjakosketuksia Thunderboltiin saakka. Thunderbolt on Savannahin esikaupunkialuetta ja täältä pääsee helposti bussilla kaupunkiin.
Näissä virtauksissa päätimme tulla marinaan, ja sopiva paikkakin löytyi helposti. Kirjassa tosin paikka oli nimeltään Palmer&Johnson, mutta nyt Thunderbolt Marina. Laituri on laho, mutta paikka on muuten mukava ja varsin edullinen. Lisäviehätyksenä on aamuisin veneeseen tuodut sanomalehti ja kuusi!!! donitsia. Olemme täällä luultavasti muutaman päivän, pesemme pyykkiä, käymme kaupassa ja tutustumme Savannahiin.
Marina on osa suurta venetelakkaa, aikaisemmalta nimeltään Palmer&Johnson. Superjahteja on paljon ja altaassa on valmistumassa yli 30 metriä pitkä purjevene. Mastot ovat maissa ja niihin ollaan asentamassa satelliittiantenneja, tutka-antenneja ym. Telakka on tehnyt vuosikymmeniä suuria laadukkaita alumiinijahteja ja näyttää tekevän niitä edelleen. Lähistöllä on monenmoisia venetarvikekauppoja, mutta Simradin edustajalla ei ollut kannettavan VHF:n patteria eikä sammutusvaijeria löytynyt. Kaupat ovat erikoistuneet lähinnä perämoottoreihin. Yleisin vene näyttää olevan vähintään 2x250 hv:n perämoottorivene.
Sää on edelleen kylmä; yöllä 7 astetta ja päivällä 16, mutta aurinko paistaa. Parin päivän ennuste on edelleen kylmää, mutta sitten pitäisi lämmetä.
Ennen seuraavaa ankkurointia on oikaistava ankkuriketju. Se on kiertynyt monta kierrosta vuorovesiankkureissa eikä ankkurin leikari pyöritä ketjua suoraksi vaan se hyppelee vinssillä. Koko paketti on laskettava jollaan ja pyöritettävä suoraksi.
Kuva

No comments:

Post a Comment