Friday, 30 August 2013

10. joulukuuta 2005

Lähdimme hiukan myöhään, mutta kuitenkin ennen alavettä. Tuloväylällä oli pieni pätkä, jossa kölin alla oli vain 20 cm vettä. Jatkoimme etelään, vaikka tiesimme, ettei ankkuripaikkoja ennen Daytonaa ole. Pohjakosketuksia tuli taas, tosin karttaankin merkityssä pahimmassa paikassa. Emme olleet aivan alavedellä, mutta vettä puuttui silti kölin alta noin 10 cm. Jos joudumme menemään takaisin, pitää ajoitus osua yläveteen. Saavuimme lähes 10 mailia pitkään kanavaan, jossa on sivukanavia aivan kuin omakotialueella teitä. Jokaisella talolla on oma venepaikkansa. Atlantin puolella oli valtavia taloja hienosti hoidettuine puutarhoineen. Näimme mm. "jollan", jossa oli 4 kpl 300 hv perämoottoreita.
Alueella elää manaatteja, minkä takia veneitten nopeutta on rajoitettu. Paikalliset ajavat siitä huolimatta yli 30 solmua. Manaattien mahdollisuudet selviytyä näyttävät heikoilta.
Tällä pätkällä oli paljon siltoja, viimeisellä puolen mailin osuudella neljä, joista kaksi avattavaa. Pääsimme viimeisestä läpi juuri ennen hämärän tuloa ja onnekkaina saimme paikan Daytonan Halifax Harbor Marinan laiturista. Maasähköä meillä tosin ei ole, koska laiturissa oli 50 A:n stöpseli, ja meillä on vain 30 A:n.