Friday, 30 August 2013

14. tammikuuta 2005


Martinique, Le Marin
Saara ja Reetta lähtivät tänään. Tunnelma on haikea.
Tyttöjen viimeinen viikko täällä oli todella märkä ja tuulinen. Lähtiessämme St. Vincentiltä St. Lucialle keli oli siedettävä; tähtikirkas taivas, mutta kova tuuli (yli 30 solmua). Saavuimme Rodney Bayhin pilkkopimeässä, kaatosateessa ja repivässä tuulessa. Olimme laskeneet matkan normaalinopeudella niin, että olisimme olleet perillä aamulla valoisaan aikaan, mutta matka joutuikin kovan tuulen takia huomattavasti nopeammin.
Seuraavana päivänä jatkoimme Martiniquelle St. Anneen ankkuriin. Siellä on mukava uida ja snorklata, ja paikka on suojainen sekä ankkurilla hyvä pito. Viimeiseksi yöksi tulimme Le Marinin lahdelle ankkuriin. Marina oli täynnä, ja hyvistä ankkuripaikoistakin oli pulaa.
Seuraavaksi yöksi siirryimme mangrovelahteen tuulensuojaan, kun lapset olivat lähteneet. Ei tuntunut mukavalta olla ankkurissa 10 m syvyisessä vedessä 50 m riutasta tuulen yläpuolella, kun tuuli on yli 30 solmua ja vettä tulee taivaan täydeltä. Nyt on kölin alla vettä vain 6 m. Kauppaan on tosin pitkä matka, mutta eipä tuo haittaa, kun jollalla pääsee pienellä kuormalla lujaa.
Jos sää paranee, lähdemme huomenna tankkauksen (vettä) ja kauppareissun jälkeen etelään kohti Admiralty Baytä (Bequia), joka on vain 92 mailin päässä. Se olisi sopiva yöpurjehdus sivumyötäiseen.
Suomalaisista veneistä DOM on edelleen täällä. Ilmeisesti uusi vaihde on yhä matkalla. Tällainen on meillekin tuttua; lähetin tuulianturimme St. Lucialta Saksaan kuriirilla (Fedex). Saapui perille 2 viikossa, vaikka lupaus oli muutamassa vuorokaudessa.
Tuuligeneraattorimme lopetti lataamisen kovatuulisella matkalla St. Lucialta Martiniquelle. Syykin selvisi; regulaattorin johdossa on sulake, jonka muovikuori oli sulanut ja kadottanut sulakkeen sähkökontaktin. Koko regulaattori oli myös tulikuuma. Nyt generaattori toimii taas uudella sulakepesällä, mutta näyttää olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että laitteet toimivat satamaoloissa, mutta eivät tositilanteissa.
On myös käynyt selväksi, että autopilotin molemmat näytöt pitäisi päivittää Saksassa tai Sveitsissä. Mitenkähän sekin onnistuisi kohtuullisessa ajassa, kun kuriiritoimitus yhteen suuntaan kestää 2 viikkoa. Pitäisikö mennä itse käymään Saksassa laitteiden kanssa vai tilata uusi näyttö?
Generaattoriin täytyy yrittää hankkia ulkoinen säädettävä regulaattori ja lisätä akkujen kapasiteettia. Säädettävällä regulaattorilla latausaika lyhenisi huomattavasti. Pitää varmaan myös harkita latauksen monitoria, jolloin näkisi suoraa lataustarpeen optimin. Vesikoneen käyttöaikaa pitäisi myös voida lyhentää sellaiseksi, että akkujen lataamiseen tarvittava generaattorin käyttö riittäisi myös siihen. Nyt pitää aika-ajoin käydä tankkaamassa vettä. Veden käytön rajoittaminen ei tunnu mielekkäältä, tarvitaanhan jokaisen uinnin jälkeen huuhtelu. Jos miehistöä on paljon, riittää vesi tankeissa noin viikoksi (1000 litraa), eli vesikonetta pitäisi käyttää 8-9 tuntia päivässä, mutta generaattoria sen sijaan vain 4 tuntia, riippuen kuitenkin esim. DVD:n katseluajasta. Jos kelit muuttuisivat normaaleiksi eli aurinkoista ja kohtalaista tuulta, riittäisivät aurinkopaneelit ja tuuligeneraattori kahden hengen tarpeisiin juuri ja juuri lukuun ottamatta vesikonetta.
Seuraavaksi pitää selvittää, mikä on paras paikka pohjan maalausta ajatellen: Trinidad, Martinique, Grenada vai Venezuela. Yritämme ottaa selvää Venezuelan turvallisuustilanteesta. Siellä telakointi olisi kuulemma edullista Trinidadiinkin verrattuna. Viimeistään Grenadalla pitää olla Venezuelan tilanne jotenkin selvillä.
Maalauksessa on myös huomioitava mahdollinen meno USA:han. Maalin pitää olla siellä hyväksyttyä (ovat kuulemma jopa ottaneet näytteitä). Pohja on vielä jonkinmoisessa kunnossa, mutta vesirajassa alkaa jo olla levää. Harjaamalla sitä voi hoitaa vielä pari kuukautta. Kumma kyllä sinkit näyttävät vielä toimivan, mutta uusittavahan nekin on. Potkuriakselista on sinkki hävinnyt kokonaan, taitaa johtua marinoiden maasähköstä, meillä kun ei ole suojamaata eristetty. Pitäisi varmaan hoitaa sekin telakoinnin yhteydessä.
Kuva
Thaimaan-Indonesian tsunami puhuttaa tietysti täälläkin. Karibian alueen yksi mahdollisen tsunamin aiheuttaja on Grenadan pohjoispuolella oleva vedenalainen toimiva tulivuori Kick´em Jenny. Hälytysjärjestelmän tarpeellisuudesta ja mahdollisesta toimivuudesta käydään vilkasta keskustelua sekä lehdistössä että purjehtijoiden kesken.

No comments:

Post a Comment