Friday, 30 August 2013

15. lokakuuta klo 12.45

44º 23,63´ N 68º 12,09´ W, Bar Harbor
Saavuimme Bar Harboriin eilen illalla klo 19.30. Viimeiset 20 mailia meri oli aivan täynnä hummeripyydyksiä. Ne on merkitty poijuparilla, jonka näkee noin 50 metrin päästä, jos näkee, ja niitä on aivan kaikkialla, myös keskellä suositeltua kulkureittiä. Emme tiedä, voiko niiden yli mennä, mahdollisesti. Ainakin nopeat lautat menevät. Vaarana on tietysti, että saa köyden potkuriin, ja mitä sitten tehdään.
Tuuli pysyi koko matkan idässä ja tyyntyi illalla. Menimme ensin kelluvaan kaupunginlaituriin katsomaan, voisimmeko tehdä vielä tuloiltana tulliselvityksen. Soitimme Customs Communication Centerin ilmaisnumeroon ja saimme sieltä Mainen puhelinnumeron. Se oli tietysti maksullinen, vaikkakin paikallispuhelu, ja kone pyysi dollarin. Sellainen olikin, mutta paperirahana, siispä kapakkaan kaljalle, jotta saimme puhelinrahaa. Sitten takaisin soittamaan, mutta tietysti illalla oli pyörimässä nauha, joka pyysi jättämään puhelinnumeron ja soittamaan 15 min päästä uudestaan, jos kukaan ei sitä ennen ota yhteyttä. Annoimme suomalaisen kännykkänumeron. Sen lisäksi kone pyysi lisää rahaa. Kolikot eivät riittäneet enää uuteen puheluun. Olisi ehkä pitänyt mennä uudelleen kaljalle. Sen sijaan menimme takaisin veneelle siirtämään vene poijuun, sillä laituriin osui runsaan metrin maininki, eikä siihen voinut jäädä.
Poijussa olikin hyvä olla, pientä keinutusta vain. Uni maittoi hyvin.
Kuva
Aamulla nousi tuuli idästä suoraa satamaan 25-30 solmua. Poiju on tukeva, mutta eipä tee mieli laskea jollaa tässä aallokossa. Tullista ei kuulunut mitään, joten soitimme satelliittipuhelimessa Mainen raportointinumeroon. Pitkän puhelun jälkeen saimme ohjeet jäädä odottamaan, minkä teemme mielellämme, sillä tällä kelillä maihin meno ei houkuttele.
Rajojen vartiointi ei vaikuta kovin tiukalta terrorismiuhasta huolimatta. Toistaiseksi vain baarimikko on kysynyt, olemmeko terroristeja. Kun vastasimme, ettemme olleet, hän toivotti meidät tervetulleeksi saarelle.