Friday, 30 August 2013

20. lokakuuta

3° 23,57´ N 68° 40,39´ W, Gulf of Maine
Lähdimme eilen Southwest Harborista kohti Cape Cod Canalia. Tankkasimme Hinckleyn laiturissa 135 gallonaa noin 50 eurosenttiä litra. Tuuliennuste oli 20-25 solmua SW yöllä ja aamulla 20 solmua kääntyen NW. Aluksi tuuli oli 20-25 solmua S. Yön aikana tuuli kääntyi W ja puhalsi vastaisena useita tunteja 45-50 solmun voimakkuudella. Tavaroita lenteli pitkin lattioita, koska Gulf of Maine on matala ja tekee terävän aallon. Mieleen tuli jo takaisin kääntyminen, meno kun oli kaikkea muuta kuin mukavaa, mutta jatkoimme kuitenkin. Keulassa oli kutterifokka ja isoa oli hiukan ulkona. Aamusta alkaen vastatuuli on keventynyt noin 20-25 solmuun. Matka jatkuu nyt 4-5 solmun vauhdilla.
Yö ei sujunut ongelmitta. Ohjauksen varren lukituspultti katkesi aamuyöstä, mutta se oli helppo korjata lyömällä uusi pultti lekalla paikalleen. Tuulimittarin nopeusanturi on pysähtynyt. Ei varmaan kestänyt röykytystä! Varaosa on mukana, joten kaikki saadaan toimimaan ja vanhan voi taas lähettää Sveitsiin remonttiin. Webasto sammui muutaman kerran, mutta onneksi suostui käynnistymään uudestaan. Keskipilssin pumppu meni tukkoon, ja letkun takaiskuventtiili päästi vettä sisään. Nyt on sekin korjattu, muttei lopullisesti. Toinen istuinkaukalon lukuvaloista ei toimi, ei myöskään kompassivalo. Kutterifokan yksi lattatasku on revennyt ja tuuli on vienyt latan mennessään. Takakaiteen tuulisuojan naru on hävinnyt, ja kaiteen portin pressu on ratkennut. Muutaman kerran tuli aalto yli ja totesimme, ettei aurinkokennolla toimiva tuuletin pidä vettä: keittiön lattialle hulahti muutama litra. Toisen ankkurin puukiilat irtosivat taas, ja ankkuri pääsi hiukan kolistelemaan. Kiilat on sidottu narulla veneeseen, joten ne saadaan helposti uudestaan paikalleen. Yritämme saada perillä laituripaikan, jotta saamme korjaukset hoidettua kunnolla ja tavarat paikalleen.
Kuva
Tunnelmaa ei suinkaan kohenna Coast Guardin tunnin välein toistama panpan-viesti: kaksimastoinen valkoinen purjevene, jossa kahden hengen miehistö, on kadoksissa. CG:n kutteri kävi meitäkin katsomassa ja huuteli VHF:llä. Sanoivat pysyvänsä parin mailin säteellä meistä. Olivat varmasti huomanneet omituiset koukeromme, jotka johtuivat katkenneesta lukituspultista. Runsaan tunnin kuluttua kiitimme heitä kauniisti huolenpidosta, ja he jatkoivat matkaansa pohjoiseen. Myös kalastusalus kutsui meitä, koska näki valkoisen 2-mastoisen purjeveneen. Huolehtivaista väkeä!
Veneessämme on käynyt vieraita, kaksi muuttolintua lepäämässä kesken matkan. Yksi käväisi jopa keittiössämme. Aikansa levättyään ne jatkoivat kohti etelää, kuten mekin.
Cape Cod Canal on varsin hankala voimakkaiden virtausten takia. Flood virtaa itään 4-5 solmua ja Ebb länteen lähes samalla nopeudella. Huomenna slack on klo 12.45, ebb maks. klo 15.46 ja slack taas klo 18.55. Menemme siis kanavaan vasta klo 12.30 jälkeen. Tämän hetken arvion mukaan joudumme odottamaan ehkä tunnin verran, mutta hidastelemme vasta kanavan suulla, ei täällä. Matkaa Bostoniin olisi noin 65 nm.