Friday, 30 August 2013

21.2.2006

21º04,723´N, 78º57,501´W
Cayo Cuervo. Lähdimme illalla suunnitelman mukaan. Tuuli tyyntyi täysin, ja hienosta paikasta oli jotenkin haikea lähteä. Ajattelimme mennä 12 League Labyrinthin saarijonon päästä sisämeren puolelle Cayo Granadan sisälahteen ankkuriin, ja saapuminen sisäänajoon ajoitettiin aamuun klo 8. Riuttojen läpi on hyvä mennä päivänvalossa, vaikka ajoväylät onkin hyvin kartoitettuja. Käännyttyämme Cabo Cruzissa koilliseen, nousi tuuli hetkessä 20 solmuun idästä ja ryhdyimme nostamaan purjeita. Hetken päästä purjeita taas pienennettiin, kun tuulimittari näytti 30-35 solmua. Tuuli kääntyi yöksi pohjoiseen ja nousi parhaimmillaan 38 solmuun, siis normaali amerikkalainen vastatuuli.
Kuva
Saavuimme aamulla sisäänajoon, mutta tuuli oli edelleen 30-35 solmua ja aallokko noin 3 metristä. Sisäänajossa on vettä vain 4 metriä, joten sinne ei ollut menemistä. Jatkoimme siis länteen, ja tuulikin kääntyi lopulta itään ja heikkeni 25-30 solmuun. Edessä oli mukavaa purjehdusta koko päivän parhaimmillaan 8,5 solmun vauhdilla.
Olimme iltapäivällä Canal Caballonesin sisäänajossa. Aukon itärannalla oli ankkurissa purjevene, ensimmäinen tällä legillä näkemämme. Tuuli tyyntyi taas täysin, ja ajelimme koneella pari tuntia hummerimertoja väistellen ankkurilahteemme Cayo Cuervoon. Lahti on hyvin suojainen, ja siksi varmaan Kuuban tämän alueen kalastuslaivasto pitää tätä yhtenä tukikohtanaan. Troolarit tuovat saaliinsa ankkurissa olevaan jäähdytyslaivaan. Fleetissä on varmaan kymmenkunta troolaria.
Tulimme lahden pohjukkaan mangrovepensaiden ympäröimään lahdelmaan. Kävimme maissa hiekkarannalla ja iloksemme totesimme, että edessämme on vain 100 m leveä hiekkakannas merta vasten. Rannalla oli paljon iguaanien jälkiä, mutta ihmisen jalanjälkiä ei näkynyt lainkaan. Iltahämärän mukanaan tuomat hyttyset ajoivat meidät nopeasti takaisin veneelle. Onneksi meillä on hyttysverkot kaikissa aukoissa! Aiomme viipyä tässä pari päivää ja jatkaa sitten Canal Grandeen. Sisämeren vesi on jotenkin sameaa ja muuttuu kirkkaaksi aukoissa, canaleissa. Canal Grandessa voisi ehkä jopa saada lobsterin kiinni käsin!
Sääkarttojen mukaan seuraava rintama olisi täällä perjantaina. Vallitseva tuuli on idästä 15 solmua. Lähtö Kuubasta tapahtuisi tämän hetken suunnitelman mukaan 26.2. tai jopa 25.2., jos rintaman tuuli olisi suosiollinen. Sitä ennen tutustumme kuitenkin ainakin Trinidadin kaupunkiin, joka on yksi UNESCO:n suojelukohteista. Satamakaupunki Casilda, joka on vajaan puolen tunnin matkan päässä Trinidadista, on myös tietojemme mukaan port of entry, joten saamme siellä selvitettyä itsemme ulos maasta.