Friday, 30 August 2013

23.2.2006

Tuulisen yön jälkeen

Sääfaxin (New Orleans) mukaan seuraava rintama on täällä perjantaina iltapäivällä, joten suunnittelemamme lähtö torstaina aamulla, muutaman tunnin ankkurointi Canal Grandessa ja aamulla Casildaan, näyttäisi oikealta ratkaisulta.
21º05,5´N, 79º33,8´W 24.2.2006 klo 05.35 UTC eli 00.35 paikallista aikaa.
Kuva
Eilinen päivämme saarilla oli kuin paratiisissa! Kävimme lähisaarten hiekkarannoilla kahlaamassa ja snorklaamassa. Ihastelimme iguaanien jälkiä ja löysimme hiekkadollareita ja erilaisia simpukankuoria. Periaatteessa emme milloinkaan ota kotiloa, joka on asuttu. Muutaman kerran on käynyt niin, että olemme huomanneet vasta veneellä, että tyhjäksi luulemassamme kuoressa asustaakin erakkorapu. Vain kerran olemme huomanneet tämän liian myöhään.
Oli täysin tyyntä. Ankkuripaikkamme oli sen verran etäällä rannasta, etteivät hyttyset kiusanneet. Illalla söimme grillattua kanaa ja ihailimme tähtikirkasta taivasta. Tänään lähdimme tyynessä kohti Casildaa. Ankkuroimme Canal Grandessa noin 3 metrin syvyiseen veteen runsaan puolen mailin päähän rannasta. Ulosvirtaus toi mukanaan sisämeren sameaa vettä, joten pohjaa ei juuri näkynyt. Menimme rannalle, jossa rantahietikko oli iguaanien jälkien kirjoma. Yrittäessämme päästä ryteikön läpi laguuniin, pelästytimme puussa lepäävän iguaanin, joka pakeni uskomatonta vauhtia pensaikkoon. Näimme myös ensimmäistä kertaa jutian, ruskeaturkkisen kissan kokoisen nisäkkään.
Kun tulimme takaisin veneelle, virtaus oli kääntynyt sisämerelle päin, ja vesi oli kristallinkirkasta. Pohjan korallit houkuttelivat snorklaamaan, mutta virta oli liian voimakas.
Tuuli on nyt huimat 7 solmua pohjoisesta, kone työntää ja purjeet avittaa. ETA Casilda klo 09.