Friday, 30 August 2013

24.10.2004


 Marina Atlantico, Santa Cruz

Selvagen Grande ei onnistunut. Olimme saaren vieressä iltahämärässä, mutta pari tuntia ennen sinne tuloa tuuli kääntyi eteläiseksi ja voimistui 15-20 solmuun. Ilmapuntari laski 1023:sta 1011:een, mikä tietää etelän ja lännen välistä tuulta 35 solmuun saakka. Selvagen Granden ankkuripaikka on avoin etelään ja toinen koilliseen. Noin 1,5 m maininki oli koillisesta. Jatkoimme pysähtymättä kohti Teneriffaa suoraan vastaiseen toivoen tuulen kääntymistä. Eihän se kääntynyt eikä tyyntynyt. Parhaimmillaan tuuli 30 solmua suoraan vastaiseen ja jouduimme luovimaan. Kävimme kääntymässä Gran Canarian pohjoispuolella. Olisimme päässet halssia vaihtamatta Lanzarotelle. Olimme perillä tiistaiaamuna. Tämä osuus oli kaikkein raskain henkisesti, olimmehan varautuneet tyyneen ja koneella-ajoon.

Vuokrasimme taas auton ja olemme katselleet saarta. Lounaisosa on siedettävää, siellä on säilytetty vanhaa ja rakennettu kauniisti. Santa Cruzista Los Cristianosiin saakka näyttää vallalla olevan betonibunkkerirakentaminen. Hirveän näköistä! Los Cristianosista Puerto de la Cruziin on jo siedettävämpää.
Suomalaisten liikennesuunnittelijoiden pitäisi käydä täällä opintomatkalla katsomassa, miten saadaan suurella rahalla ja paljolla teiden rakentamisella aikaan täydellinen sekasotku. Teiden viitoitus olisi myös opintomatkan arvoinen. Olemme toki tottuneet espanjalaiseen systeemiin, mutta tämä on todella jotakin!

Teemme Santa Cruzissa suurimman osan ruokahankinnoista. Täällä on myös kuulemma saarten paras kauppahalli, jossa emme ole vielä ehtineet käydä. Tosin tuoretavara on hankittava lähtöpäivänä Las Palmasista, mutta odotamme mielenkiinnolla hallin tarjontaa.

31.10. edelleen Teneriffalla
Asensimme yhden aurinkopanelin lisää. Voimme nyt saada aurinkoenergiaa 60 Ah vuorokaudessa, mikä ei ole paljon. Jääkaapin eristysten parantaminen lienee seuraava projekti. Tehtaan ajatusten mukaan 2 cm styroksia riittää. Pakastimessamme on 7,5 cm pu-eristys ja sen käyntiaika on täällä noin 20 %. Siihen pitänee pyrkiä jääkaapissakin. Lisäksi on asennettu tuuligeneraattori. Päädyimme Rutland-malliin. Tällä voi teoriassa saada 70-100 Ah vuorokaudessa Karibialla, ja tuuligeneraattoreista tämä antaa parhaan tuoton kevyessä tuulessa, ja sitähän sen pitäisi olla pasaatituulten reitillä myötätuulessa. Saa nähdä pitääkö paikkansa. Vaihdoimme myös uudet kaideverkot rikkoutuneiden tilalle.

Konehuoneen tarkistukset on tehty. Kumityynyt pysyvät nyt kiinni, samoin akselin laipan pultit. Nivelen asennuksen jälkeen myöskään boksitiiviste ei ole vuotanut lainkaan. Konehuoneessa on siis kaikki OK.
Huomenna tankkaamaan ja sitten Las Palmasiin, jossa pitäisi olla tiistaiaamuna. ARC:n takia marinassa ei varmaankaan ole tilaa, mutta siinä tapauksessa menemme lahdelle ankkuriin. ARC-veneitä näyttää olevan paljon Kanarian kierroksella ja täällä yllättävän paljon amerikkalaisia ja ranskalaisia. Purjekoululaivasäätiön kuunari Laura saapui samaan laituriin. Näemme todennäköisesti jatkossakin, koska reitti ja aikataulu ovat melkoisesti samanlaisia.
1.11.2004
Tänään piti lähteä, mutta unohtui "Kaikkien Pyhimysten Päivä". Siis ei ostoksia tänään eikä tankkausta, joten lähtö siirtyy huomiseen.

No comments:

Post a Comment