Friday, 30 August 2013

25. lokakuuta 2005 klo 21.35

Tuuli nousee taas, mutta nyt luoteesta. Se painaa meitä laituriin noin 20 asteen kulmassa.
Odottaminen hermostuttaa!
26. lokakuuta klo 20.30
Tuuli on hiipunut alle 10 solmuun, puuskissa yli 20. Vielä 2 tuntia sitten se oli 38-40 solmua puuskissa ja vallitseva tuuli yli 25 solmua. Ennusteen mukaan huomenna tuuli on NW 15-20 ja jatkuu sunnuntaihin saakka New Yorkin alueellakin. Sääkarttojen mukaan etelässä on laaja korkeapaine eli aurinkoista ja tuuletonta. Lähdemme huomenna aamulla klo 06.30. Slack on klo 06.22 ja siitä eteenpäin 6 tuntia myötävirtaa. Newportiin tullaan nousuveden mukana.
Sisämaassa Bostonin kohdalla on satanut 3 tuumaa lunta. Talvi on tulossa, ja me kaipaamme etelän lämpöön.
41°´28,74´ N 71° 19,58´ W Newport, 29.lokakuuta
Kuva
Saavuimme eilen Newportiin ja menimme ankkuriin, koska ankkuripaikalla oli mukavasti tilaa. Tänä aamuna nousi tuuli, noin 30 solmua NW, ja ankkurimme petti. Emme huomanneet mitään ennen kuin olimme poijussa olleen purjeveneen kyljessä ja jollamme jumissa veneen toisella puolella. Nostimme paniikkitunnelmissa vinssillä ankkurin väkisin ylös ja pakitimme naapurin kylkeä pitkin niin, että saimme jollan vapaaksi. Naapuriveneen törmäyslista murtui ja kylki tietenkin naarmuttui, mutta omaamme ei tullut mitään. Yritimme löytää pursiseurasta jonkun, jolle olisimme voineet ilmoittaa vahingosta, mutta ketään ei ollut paikalla. Pitää varmaan ilmoittaa Coast Guardille huomenna, jos ei muuten onnistu.
Tulimme poijuun, koska tuuli on jälleen voimistumassa. Nyt vaikuttaa siltä, että ankkurivinssimme on rikki. Äskeinen taisi olla sille liian kova rääkki. Tarkoituksemme oli lähteä huomenna, mutta keli on huono ja ankkurivinssin remontti edessä, joten jäämme tänne vielä muutamaksi päiväksi.
Saimme lopulta kiinni s/y Quetzalin omistajat Coast Guardin avustuksella. Raportit on nyt tehty ja vakuutusyhtiö hoitaa loput. Meillä oli mukava tapaaminen omistajien, Marcon ja Antoniettan, kanssa lähikahvilassa. He pitävät parin korttelin päässä olevaa italialaisravintolaa Mamma Luisaa, jonne meidät toivotettiin tervetulleiksi.
Kuva
Täältä löytyi generaattoriin vesipumpun korjaussarja akseleineen kaikkineen. Jos sen nyt saa pitämään pidemmäksi aikaa, on yksi murhe pois. Mastonhuipun purjehdusvalo sen sijaan on taas pimeänä eikä LED valoa saa täältä. Siis Riitta mastoon taas!
Sääennusteiden mukaan saamme NW tuulen Long Island Soundiin matkallamme Port Washingtoniin. The Racessa virtaukset ovat noin 3,5 solmua, joten siitä on mentävä läpi slackin jälkeen. Port Washingtonissa on tarkoitus odotella otollista hetkeä Hell Gaten virtauksille. Näillä näkymin olisimme perjantaina Manhattanilla 79th Streetin marinassa.