Friday, 30 August 2013

4.11.2004


 Las Palmas
Saavuimme illalla ankkuriin täysinäiselle satamalahdelle. Marina on varattu vain ARC-veneille. Tulimme etelän kautta pidempää reittiä. Pohjoinen olisi ollut täysin vastaista, mutta etelän puoli puolet sivutuulta ja puolet luovia. Vihdoinkin purjein!
Moottoriöljyn joukossa oli vettä. Syyksi paljastui uusi meriveden ilmausventtiili, joka oli jumissa (myös generaattorin). Pari kertaa öljyn- ja suodattimenvaihto ja koneen käyttöä lämpimäksi. Ei kaiketi pitäisi uusia mitään, ellei ole aivan välttämätöntä.


Klo 5 aamulla satamapoliisi tuli komentamaan lähemmäs rantaa. Satamapoliisi kiertelee veneellään päivittäin ankkuripaikan ja pitää hyvin korrektisti huolta turvallisuudesta. Uusi paikka löytyi, mutta seuraavana aamuna havaitsimme, että ankkuriketju on juuttunut pohjassa oleviin kiviin. Sukeltajaa tarvittiin irrottamaan ketju, joka oli 2 kierrosta kiven ympärillä. Ei olisi nosto ankkurin päästäkään auttanut. Siirryimme vielä lähemmäs rantaa!
Viime yönä nousi taas tuuli suoraan lahteen (25 solmua), ja se nosti melkoisen aallokon. Aamulla monet veneet taistelivat ankkureidensa kanssa, pääasiassa katkenneiden lukitusköysien vuoksi. Eräällä oli ankkurivinssikin revennyt irti kannesta. Meillä näyttää ankkuri pitävän, mutta ottaa taas kiveen kiinni. No, tiedämmepä mistä saa sukeltajan.
Tuuli loppui puolilta päivin, mutta maininki jäi.
Todennäköinen lähtö Kap Verdelle 15.11.2004!

No comments:

Post a Comment