Friday, 30 August 2013

7.10.2004


Porto Santo

Saavuimme Porto Santoon tänä aamuna. Koko matkalla ei juuri tuullut, eikä näin hidasta reissua ole tehty aikaisemmin. Viimeisenä yönä tuulimittari näytti samaa lukemaa kuin loki. Siis täysin tyyntä! Sääennusteen perusteella päätimme tulla marinaan, koska tuulen piti nousta tänään etelän puolelta. Tunti marinaan tulomme jälkeen tuuli nousikin ennustetusta suunnasta varsin reippaaksi, ja kaikki veneet nyt avoimelta ankkuripaikalta tulivat sisään. Saavuimme onneksi aamulla aikaisin ja saimme mukavan paikan.


Täällä näimme pitkästä aikaa Suomen lipun; Kari ja Marika Necessellään Lahdesta olivat matkalla maailmalle.
Porto Santo on pieni vulkaaninen saari. Asukkaita on vain n. 5000. Tuulen pitäisi taas asettua viikonlopun aikana, joten saareen tutustumiseen jää aikaa. Tuleepa otettua vaihteeksi polkupyörät käyttöön ja kohotettua kuntoa!


Kuulimme, että täällä on tehtävä lähtö- ja tuloselvitykset myös saarten välillä. EU-aikaan yllättävää kuuluvathan sekä Porto Santo että Madeira Portugalille. Mutta asia hoituu 10 minuutissa, joten eipä se haittaa.
Polttoaineensiirtopumppu piti vaihtaa. Onneksi varapumppu oli sopiva ja tiivistesarjasta löytyi putken o-renkaatkin. Kanarialta pitää yrittää etsiä vanhaan pumppuun uusi kalvo, sehän se yleensä vuotaa. Pilssiin ehti litran verran polttoainetta, mutta terveyssiteillä sen sai imeytettyä ja rasvanpoistoaine emulgoi loput.
Tuuli ei näytä merkkejä piristymisestä, joten jatkamme koneella Madeiralle.

32º 44´ N, 16º 42´ W

Yön koneella-ajon jälkeen olimme perillä Madeiralla. Ennakkotietojen mukaan olemattomankin tuulen aiheuttama maininki tulee suoraan Funchalin ankkuripaikalle, ja marina taas on aina täynnä. Päätimme mennä uuteen marinaan Quinta do Lodresiin.


Marina on todellakin aivan uusi eikä ruuhkaa ole. Rakentavat pikku hiljaa täysimittaisen "marinakylän", mutta varsinainen marina on vasta valmis. Paikka on Madeiran lentokentän lähellä ja koneita nousee ja laskeutuu yläpuoleltamme jatkuvasti. Kumma kyllä ääni ei haittaa. Täällä olemme nähneet tähän mennessä suurimmat merisiilit.


Maalasimme aallonmurtajaan ihkaensimmäisen kuvan, ja joku kävi kertomassa, ettei niin saa tehdä. Totta kai saa, onhan se vanha, kansainvälinen tapa! Toivottavasti muut purjehtijat tekevät siitä perinteen, kuten monissa muissakin maailman satamissa.


Olemme vuokranneet auton ja tutustuneet saareen. Luonto on kerrassaan mykistävä. Täällä pitäisi käydä keväällä kun kukkaloisto on kauneimmillaan ja tietysti myös uudenvuoden ilotulitusta katsomassa, onhan se maailmankuulu. Tulemme varmasti jonain päivänä takaisin!
Madeiran kolmas marina Calhetassa on valmistunut etuajassa. Uusin opaskirja kertoi sen olevan vielä työn alla, mutta se onkin jo käytössä. Paikallisten kertoman mukaan sisäänajo on kuitenkin mainingissa vaarallista, koska aukko on matala. Portugalilainen vene oli vaurioitunut pohjakosketuksen vuoksi. Ruoppaus on kertoman mukaan suunnitteilla.


Lähtö Kanarialle on suunniteltu lauantaiksi, jotta olisimme tiistaina Teneriffalla, luultavasti Marina Atlanticossa. Aikomuksemme oli poiketa Ilhas Desertas -saarilla, mutta kuukausi sitten sattuneen kivivyöryn seurauksena sinne ei enää myönnetä lupia. Sen sijaan n. 150 nm:n päässä oleville Ilhas Selvagens -saarille saa luvan, jonka aiomme hakea. Jos keli sallii, pysähdymme sinne lyhyesti katsomaan alueen erikoista lintukantaa. Sääfakseja on otettu sekä Lontoosta että Hampurista. Niiden mukaan tuulta ei juuri ole odotettavissa ja jos tuulee, suunta voi olla mikä vain. Matka on vain noin 300 nm, joten koneella sitten jos ei muu auta.
Lähdimme aamulla kohti Selvagen Grandea. Lupa sinne järjestyi helposti eikä maksanut mitään. Taas 5 vrk sääennuste antaa tuuletonta. Samoin marinassa ollut meteon ennuste kertoi tuulen olevan alle 15 km/h, siis alle 8 solmua ja niin näyttää olevan. Koneella mennään puolen solmun myötävirrassa, iso ja mesaani on jalustettu tiukalle keskelle vakaamaan menoa. Maininki on onneksi varsin vaatimaton, ehkä metrin luokkaa. Nopeus on 5,5 solmua ja ETA Selvagen sunnuntaina klo 1600 UTC. Olemme päättäneet pitää veneen aikana UTC, koska GPS antaa sen perusasetuksena ja esim. sääfaksien aikataulu ja muukin radioliikenne toimii sillä. Ja tuleehan keskipäivän positioidenkin väli silloin olemaan automaattisesti 24 h. Muutoin pitäisi kelloja siirtää aina 15 asteen välein, ja kukahan senkin muistaisi.


Teneriffan Santa Cruzissa on Marina Atlanticossa tilaa meille maanantai-iltana/tiistaiaamuna. Sieltä menemme ehkä Gran Canarialle katsomaan ARC:n veneitä ennen Cape Verdelle lähtöä. Aikaa onneksi on!

No comments:

Post a Comment