Friday, 30 August 2013

Kanarialta Karibialle


24º 18,6´N, 17.37,4W Kartan mukaan Marokon ja Mauritanian rajan kohdalla n. 120 nm merellä.
Lähdimme Las Palmasista 16.11. klo 18 aikoihin. Ankkuri tuli ylös kivikosta vaivalloisesti vetämällä eri suuntiin. Jollakin näyttää olevan potkurissaan ankkurinnostoköytemme fendareineen. Taisi olla viimeinen kerta, kun ankkuroidumme Las Palmasin lahteen. Ennen lähtöä tapasimme vielä Satu 3:n miehistön Satun ja Karin 3 vuoden matkallaan. Alkupää on kaikille suunnilleen sama, joten ehkä tapaamme vielä.
ARC-hulinat olivat alkaneet ja valmisteluhässäkkä laitureilla oli entisenlainen. Pääsimme siis tunnelmaan!
Ennen lähtöä kävimme vielä hallista ostamassa hedelmät ja vihannekset. Valitettavasti ostosten määrää piti rajoittaa, koska hedelmät ja vihannekset pilaantuvat niin nopeasti, mutta herkullisen näköistähän siellä oli.
Satamassa oli täysin tyyntä ja aurinkoista, mutta jo ARC:n lähtölinjalla nousi mukava E-NE tuuli ja pääsimme heti purjehduksen makuun. Viime yönä piti jopa pienentää purjeita, 35 solmua on meillekin paljon.



Ensimmäiset päivämatkat olivat varsin hyviä, 148 ja 153 mailia, mutta nyt näyttää tyyntyvän taas.
Tuuligeneraattori ja aurinkopaneelit näyttävät riittävän päivän kulutukseen, kun emme käytä tutkaa emmekä valoja. Yöllä olemme käyttäneet generaattoria.
Aamulla saimme legin ensimmäisen doradon eli mahi-mahin (= kultamakrilli). Lounaaksi on siis luvassa tuoretta kalaa!


17º 18,3´ N 24º 38,2´ W
Kap Verden reittipisteeseen on matkaa 25 nm. Tuuli tyyntyi puolimatkassa täysin. Koneella on siis ajettu 3 vuorokautta. Tyyntä tarkoittaa tässä sitä, että nopeuden ollessa (koneella) 5 solmua, näyttää tuulimittari 5 solmua vastatuulta. Eilen nousi 6-7 solmun täysmyötäinen. Sen hyödyntäminen olisi edellyttänyt siksakkia. Eipä ryhdytty moiseen. Genaakkeria sen sijaan kokeiltiin, mutta sekään ei pysynyt vedossa mainingin takia. Päivämatkat ovat olleet 117-124 mailia.


Yksi viehe menetettiin matkalla. Kala oli niin suuri, ettei rullan jarru juuri ehtinyt reagoida. Sääli, sillä se oli ehdottomasti paras tonnikalavieheemme. Toivottavasti saamme Kap Verdeltä uuden.
ARC lähti Las Palmasista 21.11. Veneet ovat niin kaukana, ettei SSB kuulu. Sen sijaan Radio Finland kuuluu jotenkuten. Lapissa on kuulemma 25 astetta pakkasta, täällä 30 astetta lämmintä.
Iltapäivällä pitäisi olla Mindelossa, Kap Verden pääkaupungissa Porto Grandessa. Matkaan Las Palmasista menee siis melko tarkkaan viikko. Lähes kolmannes Atlantin ylityksestä on jo takana!
16º 48,6´ N, 27º 56,1´ W Suunta suoraan länteen.
Reittipisteenä on Barbadoksen eteläkärki ja matkaa sinne on 1846 nm.

Aikamme Kap Verden Mindelossa meni nopeasti. Tutustuimme kaupunkiin ja teimme pakolliset hankinnat. Ankkuripaikka oli hyvä, ankkuri piti ja se saatiin ylös ilman vaikeuksia (vrt. Las Palmas). Ennen kaikkea tuuli oli aina samalta suunnalta eikä vuorovesivirtakaan käännellyt liikaa. Katamaraanit joukossa olivat ainut ongelma. Tuuli ottaa niihin reippaammin, ja ne ovat joskus köliveneisiin nähden hankalissa asennoissa.

Kaupunginlahteen tullessamme meidät otti vastaan paikallinen nuorimies (= boat boy) nimeltään Nilton. Hän lupasi huolehtia meistä ja veneestämme vierailumme ajan, ja sen hän tekikin kerrassaan mallikkaasti. Kaverissa on ainesta!
Ostimme paikallisesta kauppahallista vihannekset ja hedelmät ja kävimme myös kalahallissa. Portugalilainen viini olisi ollut halpaa, samoin paikallinen rommi ja olut. Emme ostaneet, koska oletamme varastojemme riittävän. Nettikioskeja oli, mutta yhteyksien toimivuus oli niin ja näin.
Saimme hoidettua tärkeimmät asiat. Suomen visa ei toiminut, mutta Portugalin visa sen sijaan toimi. Vaikka ravintolan ovella onkin Visa-tarra, se ei tarkoita sitä, että korttisi toimii. Tankkasimme viimeisillä escudoillamme: diesel maksaa noin 40 senttiä (europeräistä) litra ja vesi 100 l/euro.


Ostimme kalastajilta hummerit suoraan grilliin. Olivat HK:n sinisen hinnoissa. Grillasimme pari syntymäpäiväni kunniaksi. Erinomaista kylmän kuohuviinin kera! Kävimme myös Niltonin neuvomassa ravintolassa. Söimme runsaan annoksen paikalliseen tapaan valmistettua hummeria lisukkeiden kera; suussa sulavaa ja halpaa.
Tapasimme suomalaisvene Arurun ja Kuunari Helenan miehistöä. Aruru lähti edellisenä iltana ja Helena tunti ennen meitä. Aruru on noin 100 nm meitä edellä, ja Helena tekee 40 nm kaulaa joka päivä. Olemme olleet yhteydessä Helenaan päivittäin klo 18 UTC, ensin VHF:llä ja sitten SSB:llä. ARC:n veneet ovat meistä luoteeseen ja pohjoiseen. Kuuntelimme ARC:n sääennusteen: kevyttä on tiedossa. Herb oli kuulemma kertonut, että etelämpänä on tuulta, siis täällä. Missähän se tuuli on?
Lähtö meni mukavasti noin 20 solmun sivumyötäisessä. Ensimmäinen yö ajettiin koneella Sao Antaon katveessa. Päivällä oli sivutuuli ja aamusta saakka onkin tultu purjein. Ylhäällä on genaakkeri ja mesaani, ja nopeutta hiukan vajaa 5 solmua. Generaattori käy, ja vesikone tuottaa ensi kerran kahteen vuoteen vettä. Öljythän siihen piti tietysti vaihtaa ja ajaa säilytyskemikaalit ulos, mutta nyt menee vettä tankkiin. Konetta pitää käyttää vähintään joka kolmas päivä. Pysyvätpä tankit täynnä!

No comments:

Post a Comment