Friday, 30 August 2013

Matkavalmisteluja 2003 - 2004


Välivuosi 2003-2004
Veneemme on nyt Portugalin Portimaossa, jossa viivymme noin vuoden. Sillä aikaa, kun Riitta tyhjentää kotia, jonka annamme vuokralle seuraavaksi viideksi vuodeksi, Pekka suunnittelee ja toteuttaa Saremaan tehtäviä teknisiä muutoksia ja uudistuksia.Pohjan hiekkapuhallus ja maalaus ovat väistämättä edessä. Onhan primer paikkauksia lukuun ottamatta alkuperäinen. Purjeet ovat myös tiensä päässä, aurinko on tehnyt tehtävänsä. Purjeet olivat alkujaankin sopivia lähinnä Suomen oloihin, jossa purjehduskausi kestä vain muutaman kuukauden vuodessa. Muoto oli jo ajat sitten menetetty, ja genoan saumat ratkesivat juuri ennen Hortaa.

Purjejärjestelykin on jo hahmottunut. Pyrimme siihen, että kannelle ei tarvitsisi mennä lainkaan pahoilla keleillä, mikä tarkoittaa rullapurjeita, siis mukavuutta ja turvallisuutta nopeuden kustannuksella. Mutta aikaahan meillä on! Olemme oppineet, että esim. Karibialla voi ani harvoin käyttää täysiä purjeita. Tarkoituksemme on valita lyhyen kokemuksemme perusteella varmatoimisimmat rullalaitteet ja tarkoitukseemme suunnitellut purjeet. Aika näyttää olemmeko onnistuneet. Talvi kuluu kuitenkin Portugalissa, minkään asian hoitaminen kun ei täällä ole kovin helppoa eikä nopeaa.
Isopurje on nyt rullalla, keulassa on Furlex genoalle, vanha Profurl sisempään keulastaakiin asennetussa fokassa, ja kaikki 3 purjetta ovat uusia. North Sails Suomesta toimitti purjeet kansainvälisen vertailun mukaan laatuun nähden hyvään hintaan. Ison rulla on Seldenin valmistetta (Furlex main). Niitä ei enää lisälaitteina tehdä, mutta varastosta löytyi vielä, ja se sopi tietysti Seldenin mastoon täydellisesti!
Pohja on hiekkapuhallettu ja maalattu, sinkit uusittu ja kansi ja kyljet maalattu. Potkuriakselissa on erillinen painelaakeri ja nivel, molemmat mitoitettu noin kaksinkertaiselle teholle. Nyt saattavat koneen kumityynytkin kestää. Kaasupullot on täytetty. Teetin adapterin, jolla pullot voi täyttää huoltoasemalla autoille tarkoitetulla kaasulla. Aivan laitonta varmaan, mutta toimii. EU:n myötä (helpottaa meitä kaikkia) pulloja ei enää täytetä, vaan vaihdetaan täysinäisiin. Siis Repsol Repsoliin, Galp Galpiin, Kosan Kosaniin jne. Kaikkiin tarvitaan rahaa ja oma venttiilinsä.
Ankkuriketju on uusittu. Itämeren oloihin pinnoitettu ketju kestää Karibialla n. vuoden. Uuden saimme edullisimmin Espanjan Jerezistä, ja se on pituudeltaan 70 metriä. Samalla luovuimme peräankkurista. Emme olleet käyttäneet sitä lainkaan Itämereltä poistuttuamme. Ankkuri ja vanha ketju ovat nyt pilssissä varalla. Ja onhan keulassa toinenkin ankkuri.
Hankinnat on tehty ja vesitankki huuhdeltu ja täytetty. Enää tuoreruoat ja tankkaus ennen lähtöä, ja pallonkierto voi alkaa!

No comments:

Post a Comment