Friday, 30 August 2013

Portimaosta Las Palmasiin


33º 38,2´ N, 15º 12,9´ W, Suunta 242º, Nopeus 5 kn
Matka on alkanut!

Lähdimme Portimaosta 3.10. täysin tyvenessä, jota on nyt jatkunut viidettä päivää. Sääennusteen mukaan sama jatkuu, kunnes alkaa tuulla, mutta meille vastaisena. Kuluneesta 4 vuorokaudesta on purjehdittu vajaa vuorokausi, muutoin tuuli on ollut 7-9 solmua myötäistä. ETA Porto Santo huomenaamulla aikaisin. Menemme marinaan jos siellä on tilaa, muutoin ankkuriin.


Olemme liikkeellä kolmisin; Espanjasta Reetan ja Amandan pelastama katukoira Latte on mukana kolmantena. Vaikka Latte on vielä lähes pentu, se näyttää sopeutuvan vene-elämään varsin hyvin.

Irrottautuminen järjestäytyneestä yhteiskunnasta ei ole aivan yksinkertaista. Veroilmoitus on vielä tehtävä Suomeen, suomalaista sosiaaliturvaa ei meillä tosin ole enää ollut vuosiin. Maksuliikenne pitää jotenkin hoitaa, kaikkea kun ei saa automaattiveloitukseen. Luottokortit pitää uusia, sillä niitä ei Suomessa millään saa kaikkia 2 vuodeksi, muualla kyllä. Kortteja pitää olla kaikkia saatavilla olevia: esim. Suomen Visa ei toiminut Portugalissa, mutta Espanjassa kyllä; Espanjan Visa ei toiminut Portugalissa, mutta eipä toiminut Portugalin Visakaan Espanjassa, jne.


Garmin 120 GPS ryppyili Azoreilta tullessa. Asensimme Garmin 152:n lisäksi kuvitellen, että se on yhtä helppokäyttöinen kuin edellinen. Näyttää olevan yhteyksiä Microsoftiin. Kukahan tätäkin osaa käyttää yöllä, kun on kiire. Systeemi on tosin hieno pöydällä ja päivänvalossa ohjekirja kädessä. Mutta ehkä aika opettaa!

Tätä kirjoittaessani on Madeiran Porto Santoon matkaa 68 nm. Vanha Garmin ryppyili taas 3 vrk lähdön jälkeen. Siinä täytyy olla ohjelmavika oireiden perusteella (vaikka sitähän valmistaja ei myönnä), mutta nyt on 2 GPS:ää lisää ja kytkettynä autopilottiin. Siis ei huolta!

Mukanamme on vain paperikarttoja ja purjehdusoppaita. Elektronisiin karttoihin emme ole edes aikoneet siirtyä, koska paperikartat pitää olla joka tapauksessa mukana. Nykyisen GPS:n aikana reittiplotteri GPS:ssä ja paperikartta sekä asioiden huolellinen valmistelu riittää kyllä. Tosin yksi GPS meilläkin hyväksyy C-MAP NT kortit, mutta niitä on vain 2 laitteen mukana tullutta, molemmat Suomen saaristoon! Ne ovat lisäksi kovin kalliita ja niissä näyttää raporttien mukaan olevan virheitä. Lisäksi kammoksumme "integroituja systeemeitä". Yhden laitteen ongelma saattaa kaataa koko järjestelmän. Pienellä miehistöllä ei ole varaa toimimattomiin autopilotteihin!

No comments:

Post a Comment